باغ نگارستان

قصر یا باغ نگارستان بین سالهای ۱۲۲۸-۱۲۲۲ هـ .ق به فرمان فتحعلی شاه قاجار، با هدف ایجاد یک مرکز ییلاقی ـ حکومتی در خارج از دارالخلافه تهران ساخته شد.
در زمان سلطنت مظفرالدین شاه به تبعیت از اروپا نخستین مدرسه فلاحت به سرپرستی آقای « داشر» و مدرسه صنایع مستظرفه به سرپرستی نقاش معروف محمد غفاری “کمال الملک” در این محل تأسیس گردید. به سال ۱۳۰۷ خورشیدی اعتماد الدوله قراگوزلو، وزیر فرهنگ ایران، باغ نگارستان را به عنوان محل دائمی دارالمعلمین عالی در نظر می‌گیرد. در سال ۱۳۱۱ خورشیدی دارالمعلمین عالی با تغییر نام خود به دانشسرای عالی به تربیت معلم برای مدارس جدید ایران می پردازد.
در طول بیش از نیم قرن، تعداد زیادی از شخصیت های علمی، ادبی و هنری کشور چون: ملک الشعرای بهار، کاظم عصار، علی‌اکبر دهخدا، بدیع‌الزمان فروزانفر، علی‌نقی وزیری، جلال همایی، سعید نفیسی، محمود حسابی، ابراهیم پور داوود، غلامحسین صدیقی، پرویز خانلری، محمد معین، محمد ابراهیم باستانی پاریزی، علی‌محمد کاردان و غیره در این مجموعه تاریخی به تحصیل و تدریس علم پرداخته‌اند. در سال ۱۳۱۳ خورشیدی قانون تأسیس دانشگاه تهران در مجلس شورای ملی تصویب گردید و از سال ۱۳۲۵ خورشیدی به بعد، برخی از دانشکده‌ها و مؤسسات به محلّ امروزی دانشگاه تهران منتقل شدند.
با تصویب راه اندازی موزه تاریخ علم دانشگاه تهران در محل باغ نگارستان، کار حراست، حفاظت، مرمت و بازسازی این مجموعه تاریخی بیش از پیش مورد توجه مسئولان دانشگاه قرار گرفت و تاکنون بخش قابل توجهی از آن انجام یافته است. در آینده ای نزدیک این محل به عنوان موزة تاریخ و مفاخر دانشگاه تهران گشایش خواهد یافت. باغ نگارستان با شماره ۲۰۸۲ در زمره آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بهای بلیط ورودی: ۲۵٫۰۰۰ ریال
بهای بلیط هر یک از مجموعه‌های موزه: ۵۰٫۰۰۰ ریال

توجه: بلیت ورودی برای اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه تهران رایگان و برای سایر گروه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی با هماهنگی پیشین و ارائه درخواست کتبی به باغ‌موزه نگارستان نیم بها می‌باشد.

لازم به ذکر است: بهای بلیط فقط از طریق دستگاه کارت خوان اخذ می گردد و وجه نقد دریافت نمی شود.

شنبه و یکشنبه و سه شنبه تا جمعه ، ۹:۰۰ صبح تا ۷:۰۰ شب

تهران، میدان بهارستان، ضلع شمالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

باغ نگارستانتهرانگردیجاذبه های گردشگری
Comments (0)
Add Comment