وبلاگ دوربین.نت

اولین آژانس عکس خبری ایران
گزارش اولین سه‌شنبه‌های خاص دوربین.نت
نویسنده:
22 ژانویه 14

1419441_590705741000947_1801175498_o

الهام صالح/ دوربین.نت: گاهی باید تجربه کرد، اما همیشه این امکان نیست. گاهی باید از تجربیات دیگران استفاده کرد؛ یک راه میان بر برای زودتر رسیدن به هدف؛ بهتر شدن.

آژانس عکس خبری ایران، دوربین.نت، این امکان را فراهم کرده. روزهای سه شنبه در یکی از کارگاه های آموزشی این آژانس که ویژه هنرجویان کلاس عکاسی مقدماتی و اعضای کلوپ دوربین.نت است، عکاسان باتجربه تر از مسیر عکاسی که در آن قرار گرفته اند، می گویند. سه شنبه ها این طور دوست داشتنی می شود. دوست داشتنی ترین زمان هم بازه زمانی ۱۸:۳۰ تا ۲۰ است.

سه شنبه اول بهمن، «سروش جوادیان»، تجربیاتش را با حاضران در این کارگاه به اشتراک گذاشت. جوادیان، در این کارگاه، مطالب مهمی را درباره عکاسی خود بیان کرد و به این شکل دومین سه شنبه دوست داشتنی دوربین.نت با حضور او ورق خورد.

حاصل این نشست صمیمی به صورت فهرست وار تنظیم شده است.

1617795_590705814334273_1573792836_o

– عکاسی را دوست دارم و به شما که می خواهید روزهایتان را با عکاسی پر کنید، تبریک می گویم.

– پدر و مادرم هر دو عکاس بودند. زمانی که آن ها درگیر عکاسی می شدند، این من بودم که باید از خواهر و برادرم مراقبت می کردم به همین دلیل هم عکاسی را دوست نداشتم. اما اتفاقی برایم رخ داد که من را به عکاسی علاقه مند کرد.

– حدود ۱۲-۱۳ ساله بودم که در جشنواره تصویر سال شرکت کردم. انتظار نداشتم که عکسم به نمایشگاه راه پیدا کند، اما این اتفاق رخ داد. برایم عجیب و جالب بود که عکسم در اندازه ۱۰۰ در ۷۰ سانتی متر چاپ شد. این اتفاق برای من بهترین انگیزه بود. شما هم وقتی برای اولین بار عکستان را روی دیوار نمایشگاه می بینید، به وجد می آیید.

– عکاسی، بهترین دلمشغولی است.

– پیشنهاد می کنم هر هفته بهترین عکستان را پرینت بگیرید و روی دیوار اتاقتان نصب کنید. این موضوع به شما انگیزه می دهد.

– من در عکس های مستند و مفهومی خودم در جست و جوی پارادوکس هستم.

– عکاسی، شاخه های مختلفی دارد که ۱۱۰ نوع آن شناخته شده. مستند، یکی از این شاخه ها است. اما در ایران فقط ۷۳ تا ۷۸ شاخه از عکاسی، کار شده.

– استیج فتوگرافی، عکاسی کارگردانی شده به دنبال ارائه مفهوم است.

– عکاسی در دنیا به سمت مجموعه عکس پیش می رود، اما متاسفانه در ایران، روی تک عکس مانده ایم.

– پیشنهاد می کنم زاویه های مختلف را در عکاسی تجربه کنید.

1612925_590705661000955_472464495_o

– ترکیب بندی در عکس ها برایم مهم است. به شدت با کراپ کردن عکس مخالفم. برایم مهم است که موقع عکاسی، کادربندی شده، عکس بگیرم.

– نگاه آدم ها برایم خیلی مهم است. چشم انسان، روحیات او را نشان می دهد و این نکته در عکاسی، اهمیت بسیاری دارد.

– یک دوره فقط سیاه و سفید عکاسی می کردم. توصیه می کنم شما این اشتباه را مرتکب نشوید. رنگی، عکاسی کنید و اگر رنگ در عکس تاثیر نداشت، عکستان را در فتوشاپ سیاه و سفید کنید.

– فقط با فرمت RAW عکاسی کنید.

– پیشنهاد می کنم در جشنواره های مختلف شرکت کنید. جشنواره ها و مسابقات باعث ایجاد انگیزه می شود. جشنواره عکس خبری دوربین.نت هم یکی از جشنواره هایی است که برای عکاسان جوان انگیزه ایجاد می کند.

– عکاسی لحظه قطعی را دوست دارم.

– عده ای اعتقاد دارند فقط باید در یک شاخه عکاسی کار کنند، اما من معتقدم باید در شاخه های مختلف عکاسی کنم و ایده ام را در این شاخه ها نشان بدهم.

– این نکته مهم است که کادر از نظر مفهومی پر باشد.

– مراسم عاشورا، یکی از مجموعه هایی است که حدود ۸-۹ سال است روی آن کار می کنم. مراسم عاشورا، یکی از بزرگ ترین مراسم مذهبی در ایران است که می توان از آن مجموعه های خوبی به دست آورد.

– ما در کشوری زندگی می کنیم که از نظر فراوانی سوژه های عکاسی، عالی است. مثلا در ایران ۵۰۰ نوع رسم و آیین وجود دارد که می توان از آن ها عکاسی کرد. ایران را در عکس هایتان خوب نشان بدهید.

– پیشنهاد می کنم از تئاترها عکاسی کنید.

1611703_590705574334297_1235923900_o

– وقتی نسبت به مکانی احساس خوبی دارید، حتما در آن مکان بمانید و از زوایای مختلف عکاسی کنید.

– اگر دوربین، همراهتان نبود، تلفن همراه برای عکاسی، خیلی خوب است.

– منطقه ای هست به اسم نوشاباد در کاشان که روز بعد از عاشورا، هزار و ۱۰۰ نفر خود را گریم و در تعزیه ای بزرگ شرکت می کنند. این یک اتفاق کاملا مردمی است که توصیه می کنم از آن عکاسی کنید.

– هر چه دوربینتان کوچک تر و سبک تر باشد، برای عکاسی بهتر است.

– بازار، یکی از مکان های خوب برای عکاسی مستند است. در راسته بازار، یک بار دوربین به دست، فقط به موضوعات نگاه کنید، آن ها را به خاطر بسپارید و سپس عکاسی کنید. این روش کمک می کند تا افراد حاضر در این محیط، شما را به عنوان عکاس بپذیرند.

– موقع عکاسی، ظاهری ساده داشته باشید.

– روابط عمومی عکاس مستند، خیلی مهم است.

– زیاد عکس بگیرید.

1618025_590705791000942_990525302_o

عکس‌ها :‌ سبحان فرج‌ون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.