باغ عمارت کیهانی یا معیرالممالک

0
از باغ‌های معروف تهران است که در جنوب محله سنگلج قرار دارد . این باغ متعلق به خاندان معیرالممالک بود که در شمال از بازارچه قوام‌الدوله و بازارچه معیر شروع می‌شد و از جنوب تا خیابان مولوی امتداد می‌یافت. این باغ در دوره پهلوی ‌کم‌کم تفکیک شد تا آنکه آخرین ساختمان باقی‌مانده آن در سال ۱۳۵۰ هم در معرض نابودی بود . حالا پس از سال ها قرار است این فضا پس از مرمت ملک تاریخی موجود در باغ کیهانی یه یک بوستان عمومی تبدیل و در اختیار مردم قرار داده شود .
باغ معیرالممالک که در گذشته وسعت زیادی از یکی از قدیمی ترین محله تهران را در بر می‌گرفت از جمله این باغ‌هاست . این باغ متعلق به خاندان معیرالممالک بود و به دست حسینعلی خان معیرالممالک در جنوب بازار و محله سنگلج ، جایی مابین خیابان خیام و شاهپور ( وحدت اسلامی فعلی ) ، احداث شده بود .
دوست‌محمدخان پس از ازدواج با عصمت‌الدوله ، دختر ناصرالدین شاه ، قسمت وسیعی از بخش جنوبی باغ را که دارای ۲ اندرونی و یک بیرونی بود به بستگان همسرش ( خانواده جهانبانی ) بخشید تا در جوارش زندگی کنند. بعدها نیز قسمتی از زمین‌های بخش شرقی را به پسرش دوستعلی معیری واگذار کرد تا در آن خانه‌ای جداگانه بسازد و پس از ازدواج با همسرش در آنجا زندگی کند . باغ در دوره پهلوی به‌تدریج تفکیک شد . هرچند همه فکر می‌کردند آخرین ساختمان باقی‌مانده از آن در سال ۱۳۵۰ خورشیدی از میان رفته است ، اما شهرداری منطقه ۱۲ آن را نجات داد .
متاسفانه بی توجهی به فرهنگ و هنر و میراث فرهنگی که میتواند یکی از پر درآمد ترین مراکز در هر کشوری باشد ، در ایران باعث این حال و روز بنا های تاریخی شده است

عکس : نیما نصیری
لینک کوتاه | doorbin.net/CUIja

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.